iLovePalestine.com

Tuesday, September 15, 2009

TAFSIR: AL- INSYIRAH [94] SOOTH U ANYTIME. sweeeeeeeet ^_^

Sharing from tat nenas ^__^ :

salam teman2!!~

kli nh ttg surah al-insyirah / as- syarah (alam nasyrah laka sadrak) :

Bckground:

-surah Makkiyah

-tron after surah adhuha

-8 ayat

-surah ke 94

-nme len in malay "lapang y mlegakakn"

Tafsir:

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

(1)Bukankah Kami telah melapangkan dadamu(Muhammad)?

(2)Dan telah Kami ringankan bebanmu* yang berat?

(3)Yang membebankan punggungmu?

(4)Dan Kami muliakan namamu**.

(5)Sesungguhnya di samping kesukaran datanglah kesenangan.

(6)Sesungguhnya di samping kesukaran datanglah kesenangan.

(7)Apabila engkau telah selesai (mengerjakan sesuatu pekerjaan) maka bersusahpayahlah(mengerjakan lain pekerjaan)***

(8)Dan kepada Tuhanmu,berharaplah..


*kesusahan-kesusahan y didritai nbi Muhammad (s.a.w) lm mnympaikn risalah

**Allah memuliakan nabi dgn mnyertakan nama Allah & nama Baginda dlm kalimah syahadah

***ade y mntfsirkan apabila engkau(Muhammad) selesai berdakwah, maka beribadahlah kepada Allah; apabila engkau telah selesai melaksanakn urusan dunia,kerjakalah urusa akhirat,, dn ade mngatekn apabila telah mngerjakan solat, maka berdoalah

Huraian:

Ayat (1)

Ayt nh bbntuk pertanyaan ("Bukankah...") dan juge mngandungi ketetapan; Allah dh ttapkn utk mlapangkn dada nabi dgn mmbuke hatinye utk terime hidayah,pengetahua, kebijaksanaan dan kenabian. Remember when he still child, dadanye dibelah, hatinya dikluakan n dibasuh dgn ar zam2 oleh Jibril.

Ayat (2) - (3)

-Beban = kesalahan. Allah mngampnkn kesalahan nabi semasa zaman Jahiliah slom dilantik mnjdi nabi "Supaya Allah mngampuni kesalahan engkau yang telah lalu n akan dtg"(Surah Al Fatah: 2) Kan nabi tuh maksum (terpelihara dr kesalahan)

-Beban = kesusahan y dderitai oleh Nabi ktika mnyiarkan perutusan Allah y dipikulnya seolah2 mmbebankan punggungnya

Ayat (4)

Allah memuliakan Nabi kerana namanya disebut2 di dunia n akhirat. Contohnya kalimah syahadah. Kn tyme smbhyang disebot dlm tahiyat awal n akhir. x sah taw klu x bce.Haaa

Ayat (5) - (6)

Allah janjikan kemudahan n kesenangan kpd org y didatangi kesulitan. Jika Nabi mnderita bjihad mnntang kaum Musyrikin, Allah beri pula kmenangan dengan dpt mngalahkan kaum Musyrikin. Ketika tronnye ayat nh, Nabi bersabda "Bergembiralh kamu!! sesungguhnya tlh dtg kemudahan kpdmu. 1 kesulitan berkali2 x dpt mngalahkan 2 kemudahan". Janji Allah kpd kaum Mukmin, kesulitan ddunie akn diiringi dgn kemudahan ddunie n akhirat.

Ayat (7)

Allah tlh kurniakan nikmat y byk, maka Nabi digesa utk bersyukur n rajin beribadat. Apabila selesai kerjakan suatu ibadah, hendaklh diiringi dgn ibdah lain sbg tanda krjakeras y mmenatkn.

Ibnu Abbas- " Apabila selesai mngerjakan y fardhu, kerja keraslh utk tuhanmu dgn berdoa n berharaplh kpdNya serta memohon segala permintaan"

Ibnu Mas'ud- " Apabila selesai mngerjakan y fardhu, kerjaknlh sembhyg mlm. Apabila selesai bjihad mnentang musuhmu, kerjakanlh ibadat kpd Allah. Atau selesai mnyampaikn perutusan Allah, lakuknlh ibadat dgn mmnta ampun ats dosamu n dosa Muslimin lain.

Ayat (8)

Ibnu Kathir- "Jika selesai engkau dr mngerjakn urusan dunia n engkau putuskn hubungan dgnnya, maka tampillh mngerjakn ibadah dgn rajin n hati y lapang, ihklaskn niat serta keinginan semata krn tuhanmu, bkn kpd y lain

Celoteh:

.....Teringat kata-kata Jasmin.All the verses in the Quran are like personal love letters from God to us la.Tak percaya tengok dia punya translation ".If you want to find solace and balm for the sore,the words will heal it straight away.Ayat memujuk macam dalam al-Insyirah and ad-Dhuha.Sooth you anytime.Sweet!"... -versus by hlovate

Bibirnya tanpa sedar mengukir sengih tawar membaca perenggan itu.Kesian kat diri sendiri sebab tak faham Bahasa Arab,kan Jo?Betul ke al-Insyirah dengan ad-Dhuha tu ayat memujuk?Pujuk siapa?Jo tanpa sedar menggaru kepala yang tak gatal.Oh yes...Dulu mak pernah kata masa Nabi dalam Tahun Dukacita,Nabi sangat sedih.Kalau tak silap masa tu la mak kata Allah turunkan al-Insyirah.Dengan ad-Dhuha sekali ye?Mak pun selalu je suruh baca al-Insyirah kalau susah hati.Main baca je tapi meaning tak pernah nak ambil tau.Taklid betul la kau nie,Jo. -5 tahun 5 bulan by hlovate

p/s: Bykkn bce surah nh n surah dhuha if sdyh2, down, rse sesak, rse putus fius etc. hehehhe. muga terubat luke. daaa~ ^__^

"Ketika satu pintu kebahagiaan tertutup,pintu yang lain dibukakan.Tetapi sering kali kita terpaku terlalu lama pada pintu yang tertutups ehingga tidak melihat pintu lain yang dibukakan untuk kita." -wani & farhin in bersyukur

-THE END-

4 comments:

sAyEr said...

nice,, pentafsiran yang cukup baik!
sgt menyukai~~

ana uhibbuki

Angahbaek said...

with every hardship there is ease.
yes, there is! ;)

thanx for sharing may~
tat nenas... siapakah?
biskutmeri ada famili baru keh?
jeng3

blueberRy~ said...

credit to samel~ ehe
samel == tat nenas..die ngidam tat nenas weh.. @_@

sya-shan said...

suwittt..