iLovePalestine.com

Monday, May 23, 2011

Impianku syurga, aku ingin masuk syurga, dan ini impian hidupku. Aku hidup untuk itu, masuk syurga


foto: menonton matahari terbit di pulau perhentian, bersama sisters :)

Wahai Rasul, ceritakanlah kepada kami bangunan di syurga.” Nabi berkata, “batu batanya dari emas, batu batanya dari perak dan tanah liatnya dari kasturi yang amat wangi…dan kerikilnya dari mutiara” (HR Tarmizi dan Ahmad)


Mari bayangkan, yang melekatkan antara emas dan perak untuk membina istana di syurga ialah minyak kasturi. Di mana kasturi itu adalah minyak kasturi syurga yang tak bisa dibandingkan dengan mana-mana minyak wangi dunia. Buatan syurga. Itulah tanah liat syurga yang dibuat dari kasturi. Maka bayangkanlah bau istanamu di syurga. Bagaimana baunya?


Bayangkan lagi, saat melihat langit-langit rumah kita, kita melihat arasy Ar-rahman! Apa yang kita inginkan setelah ini? Masihkah kita mengiginkan dunia? Masihkah dunia memenuhi pandangan mata? sehingga kita tak mampu bertaubat, tak mampu menundukkan pandangan, tak mampu memakai hijab, tak mampu melakukan solat di masjid?


Di syurga, terdapat pohon yang memerlukan masa seratus tahun untuk mengitari kerendangannya. Jadi berapa luas syurga? Bayangkan kalau kita ingin berekreasi di syurga, berapa ribu tahun yang akan kita habiskan untuk mengelilingi syurga? Bayangkan pemandangan alam di syurga. Jika satu pohon saja memerlukan seratus tahun untuk dikelilingi, lalu bagaimana rekreasi di syurga, berapa tahun yang kita akan habiskan? SubhanAllah…


Wahai yang mencari kebahagiaan, di dunia tidak ada kebahagiaan, tidak ada kebahagiaan sempurna di dunia. Jadilah manusia cerdik dan renungkanlah baik-baik!


Allah berfirman, “sesungguhnya penghuni syurga pada hari itu bersenang-senang dalam kesibukan mereka


Di syurga, kita akan menemukan kenikmatan-kenikmatan baru yang kita sendiri tidak pernah mengetahuinya.  Nabi bersabda dalam sebuah hadis qudsi, “Allah berfirman, Aku telah mempersiapkan syurga bagi hamba-hambaKu yang soleh, apa yang mata belum melihat, telinga belum mendengar, dan apa yang tidak terdetik dalam hati manusia.” (HR Bukhari dan Muslim)


Bayangkan! Keindahan yang bagaimana lagi yang belum pernah dilihat oleh mata kita? Sementara di dunia ini lagi manusia sibuk menghabiskan banyak harta untuk berlibur di tempat-tempat yang cantik jadi bayangkanlah kecantikan syurga.


Aku telah mempersiapkan syurga bagi hamba-hambaKu yang soleh apa yang mata belum melihat, telinga belum mendengar…" Apa yang kita dengar dari sederet kalimat yang begitu indah ini..? Apakah sama perasaannya ketika mendegar lagu kesukaan kita? Apa perasaan kita saat mendengar nabi berkata di kedua telinga kita? Apa yang kita dengar saat Allah berbicara dengan kita??


Sekarang, bayangkanlah syurga, walau macam mana skali pun bayangan kita, syurga tetap lebih indah!


Perhatikan sabda Nabi s.a.w., “satu penyeru yang menyeru.. Sesungguhnya bagi kalian keselamatan, dan kalian tidak akan pernah sakit, bagi kalian kehidupan dan kalian tidak akan pernah mati, dan bagi kalian kemudaan, dan kalian tidak akan pernah menjadi tua.”


Jadi apa masalah kita? Kita melakukan solat, tapi ada juga meninggalkannya. Meremehkannya. Mengapa? Adakah kita lupa itu adalah syurga? Atau mungkin kita berkata, “ Aku tidak mampu bertaubat.. aku tahu, tapi aku tak mampu meninggalkan maksiat..” Mengapa?


Bukankah kerinduan pada syurga mendorong kita bertaubat? bukankah kerinduan pada syurga mendorong kita berbuat baik, dan meninggalkan maksiat? Dimana kerinduan kita pada syurga?


Jika kita merasa tidak mampu melawan maksiat, maka impikanlah syurga. Walaupun sedikit. Katakanlah pada diri kita, “Adakah aku rela kehilangan syurga??”


Nabi bersabda “sesungguhnya sejengkal tempat di syurga atau selebar tapak kaki disana adalah lebih baik dari dunia beserta isinya”. Jika kita memiliki bahagian di syurga sebesar itu, maka itu lebih baik dari dunia dan segala isinya! Apa lagi yang kita mahu?


Dalam sabdanya lagi, “Pada hari kiamat didatangkan penduduk bumi yang paling bahagia, dan dia adalah penduduk neraka. Lalu dibenamkan sekali benaman ke dalam neraka, dan dia ditanya, “ Pernahkah kau melihat kenikmatan?” Ia menjawap, “Tidak, aku tidak pernah melihat kenikmatan sama sekali”. Dan didatangkan penduduk bumi yang paling sengsara ketika didunia dan dia merupakan penduduk syurga lalu ditanya, “ pernahkah kau melihat kesengsaraan?” ia menjawap, “Tidak, demi Allah, wahai Tuhanku, aku sama sekali belum pernah melihat kesengsaraan” (HR Muslim dan Ahmad)

Mengapa kita masih tidak memimpikan syurga? Mengapa impian utama kita bukan syurga? Apa yang kita inginkan? Kita menginginkan cinta? Demi Allah, kita tidak akan mendapatkannya di dunia. Kita akan ditinggalkan cinta.


Allah berfirman, “Sesungguhnya kami menciptakan mereka (bidadari-bidadari) secara langsung. Dan Kami jadikan mereka gadis-gadis perawan. Penuh cinta lagi sebaya umurnya" (Al-waqi’ah: 35-37)


Ibnu Qayyim berkata, Jika ia memasuki syurga- yakni wanita penghuni syurga  dari kalangan wanita dunia- segala sesuatu di syurga menjadi terang, dan jika ia berbicara dengan suaminya, suaminya akan terbuai hingga ia lupa pada syurga, dan terpaut pada isterinya.


Jadi wahai manusia yang mencari cinta, yang melakukan ribuan kemaksiatan dengan mengatasnamakan cinta, yang melantarkan keimanan dan hati yang tersambung dengan Allah, kerana syahwat cinta yang sebentar… carilah cinta di syurga.


hati mereka berada dalam hati yang satu, mereka tiada berselisih, dan tiada saling membenci”  (HR Bukhari dan Muslim)


Sekarang, tanya lah pada diri kita, apa impian kita yang utama? Siapa yang akan menjawap, 


“Impianku syurga, aku ingin masuk syurga, dan ini impian hidupku. Aku hidup untuk itu, masuk syurga.”

 


Dipetik dan diolah dari buku Hati Sebening Mata Air, karya Amru Khalid. 

17 comments:

Nur Izzati said...

so true..

suddenly sebak bce entry ni..

thanks to the author of this entry..

cinta said...

isyaALAH..
marila kita bersama2 berusaha kearah itu...
Amin..

An-Nisa said...

subhanallah..

Kitchens Cabinets said...

Good efforts. All the best for future posts. I have bookmarked you. Well done. I read and like this post. Thanks.

Low Rental GTA Hot Water Tank said...

Thanks for showing up such fabulous information. I have bookmarked you and will remain in line with your new posts. I like this post, keep writing and give informative post...!

Massage Bed Toronto said...

The post is very informative. It is a pleasure reading it. I have also bookmarked you for checking out new posts

Party Supplies Whitby said...

The post is handsomely written. I have bookmarked you for keeping abreast with your new posts.

massage toronto said...

A very well-written post. I read and liked the post and have also bookmarked you. All the best for future endeavors.

Animation courses said...

MAAC institute, MAAC, Animation education, Animation courses, 3D animation, Visual effects Courses, 3D animation Courses in New Delhi, 3D animation institutes, Animation institute, Animation Institutes in Faridabad, Animation Institutes in new Delhi, Animation Colleges in New Delhi, Animation Colleges in Faridabad, Best Animation education in New Delhi, Top Animation courses, Top 3D animation Courses in New Delhi, Top 3D animation institutes

vending brampton said...

CAN Vending Solutions puts tremendous emphasis on customer service as we put our customers first. At CAN Vending, we understand that our success will come from the satisfaction of our customers and their staff/members. At CAN Vending, we will make recommendations to our customers about the best drinks and snacks.

zakanay said...

tujuan manusia hidup pada intinya ingin masuk surga namun semua itu tergantung pada amal yang di perbuatnya .......yang jelas jalan ke neraka cuma satu dan jalan ke surga juga cuma satu....

Unknown said...

wah...blog'a menggugah hati nih....
salam knl yah...
klo da wktu mampir d'blog sya
okastrada.blogspot.com

Anonymous said...

sya jg pengen masuk surga kk !!
oh y jgn lupa kunjungannya PTIK UNM

Mamat_aris said...

The great story.. Insaf seketika apabila mmbca sunah2 yg d smpikn dlm text ini.. Allahuakhbar..

Anonymous said...

Assalamualaikum.

Sekian terima kasih. =='

rajin2kanlah menjenguk ke laman PSR.
:D

addyshah said...

Salam,
Many thanks for sharing it..
I love everything that is written..

Again,thank you very much..
In Shaa Allah you will be bless by Allah s.w.t.

Amin..

furniture jepara said...


karimunjawa jepara